Hoe kan ik hartcoherentie bereiken?

Hoe kan ik hartcoherentie bereiken?

Hoe beïnvloedt men nu de hartcoherentie, vraag je je wellicht af? Het antwoord is door middel van bovengenoemd emotiemanagement.

De bekende technieken zoals positief denken en ritmisch ademhalen hebben al veel invloed op je hartritme. Goed emotiemanagement gaat echter nog verder. Positief denken zonder positieve gevoelens zijn vaak geen lang leven beschoren.

De sleutel tot beïnvloeden van de hartcoherentie is niet positief denken, maar positief voelen.

Door het dagelijks toepassen van enkele eenvoudige oefeningen leer je om snel hartcoherentie te bereiken.

De belangrijkste van die oefeningen gaat als volgt (de oefening bestaat uit drie stappen):

Hartfocus

Je legt je hand op je hart. Je hart zit ongeveer in het midden van je borstkas. Als je het moeilijk vindt je aandacht te richten op je hart, beweeg dan eerst een teen, dan een elleboog en richt je aandacht vervolgens op je hand (hart).

Hartademhaling

Je haalt rustig en diep adem door je hart, adem vooral goed uit. Over iedere ademhaling doe je zo’n 8 tot 10 tellen, 4 á 5 in en 4 á 5 uit. Doe dit tot je ademhaling rustig wordt, als vanzelf gaat.

Hartgevoel

Blijf ademen door het gebied van het hart. Denk terug aan een moment dat je je erg prettig voelde en probeer dat moment opnieuw te beleven. Het kan een moment van nabijheid zijn van een ander, of je huisdier; het kan om  een fijne vakantie-ervaring gaan, mooie muziek of gewoon een woord zoals bv waardering. Sta stil bij dit positieve gevoel, geef jezelf toestemming het te voelen. Doe dit enkele minuten

Je kunt deze oefening bijvoorbeeld iedere dag 5 of 10 minuten doen op een rustig ongestoord moment. De methode kan je (na wat vaker geoefend te hebben) helpen om onmiddellijk je stress te verminderen. De stappen van hartfocus, hartademhaling en hartgevoel nemen een minuut in beslag. Hoe meer je de methode traint op momenten dat je niet gestoord kunt worden, niet al te gespannen bent of lekker in je vel zit, hoe beter en sneller je deze kunt toepassen als je angstig bent of je gestrest voelt. Je lijf gaat dan nl als het ware automatisch reageren zodra je dieper gaat ademen.

SUCCES EN VEEL PLEZIER MET DE POSITIEVE GEVOLGEN

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen