Wat is stress?

Wat is stress?

Stress kan gezonde spanning zijn, maar ook sluimerende zorgen, onderdrukte boze gevoelens en ga zo maar door.

Stress vermijden of uitbannen is niet altijd de bedoeling. Ons lichaam heeft stress nodig als vlucht- en vechtreactie. Als er gevaar dreigt geeft het ons extra power om adequaat te reageren. Het verhoogt (tot bepaalde hoogte) zeer zeker ook onze (werk)prestaties.

In onze westerse, drukke maatschappij zijn er echter veel factoren die bij ons een onnodige fysieke stressreactie  veroorzaken (bv in de file staan of een lastige klant). Zo komt het dat ons lichaam vaak te lang achter elkaar op de “vecht- en vlucht”-stand staat, waardoor het een soort ingesleten patroon geworden is. Dit leidt tot negatieve gevolgen.

Ons hartritme reageert al met een chaotisch patroon zodra we iets “niet leuk vinden”. Dit voelen we over het algemeen totaal niet doch veroorzaakt wel de “stressreactie”.

Het gevaar van stress

Als de fysiologische effecten van stress, zoals: gespannen zijn, snel ademen, hoge cortisol gehaltes etc. sluipenderwijs een gewoonte voor het lichaam zijn geworden, ligt er gevaar op de loer. We krijgen een heel kort lontje, kunnen ons niet meer concentreren, ontwikkelen allerlei soorten ziektesymptomen zoals hoge bloeddruk, pijn in de nek/rug/schouder.
Daarnaast is zoals al eerder genoemd 90% van onze ziektes stressgerelateerd.

De negatieve effecten van stress worden veroorzaakt door de gedachten en overtuigingen (perceptie) van de persoon. Gelukkig kun je leren om bewuster met emoties om te gaan. Met behulp van de biofeedback apparatuur kun je leren dat je hart het signaal “kust veilig” geeft zodat je gedachten “niet in de stress” schieten en een intelligente afweging kunnen maken of er daadwerkelijk gevaar dreigt.

Stressmanagement is eigenlijk emotiemanagement

Met stress wordt meestal negatieve stress bedoeld, maar het is per persoon verschillend hoe met stress wordt omgegaan. De ene persoon presteert uitstekend onder grote tijdsdruk maar de ander krijgt hartkloppingen en voelt zich gespannen. Stressvolle situaties kunnen vaak niet vermeden worden en meestal is dit ook niet wenselijk. Hoe je hier echter mee om gaat kan wel een keuze zijn en dat kun je leren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen